Jednym z kluczowych elementów gry są ruchy figur - umiejętność poruszania się każdą z nich to niezbędna wiedza dla każdego gracza. W tej sekcji strony
omówię zasady poruszania poszczególnych figur, aby pomóc Ci poznać ich możliwości i ograniczenia.
Pion porusza się tylko do przodu, o jedno pole na raz, z wyjątkiem pierwszego ruchu, kiedy to może ruszyć się o dwa pola. Pion atakuje pola znajdujące się po skosie o jedno pole w kierunku przodu. Atutem pionka jest to, że może przekształcić się w dowolną inną figurę (po dotarciu na ostatnią linię szachownicy), co daje graczowi nowe możliwości. Wada to brak możliwości ruchu do tyłu oraz ograniczona zdolność do atakowania pól.
Skoczek porusza się w sposób specyficzny: ruch skoczka składa się z przeskoku przez jedno pole poziome lub pionowe i jedno pole na skosie (tworząc kształt litery „L”). Skoczek jest jedyną figurą, która może przeskakiwać nad innymi figurami na planszy. Atutem skoczka jest jego zdolność do atakowania pól, na które nie mogą wejść inne figury. Wada to to, że skoczek ma ograniczoną ilość pól, na które może się ruszyć.
Goniec porusza się tylko na skos, tzn. na dowolną ilość wolnych pól po skosie. W grze są 2 gońce, które kontrolują różne pola – jeden czarne, a drugi białe. Goniec jest użyteczny w grze, ponieważ może kontrolować wiele pól na przekątnej szachownicy. Wada to brak możliwości ruchu na poziomie lub pionie.
Wieża porusza się tylko w poziomie i pionie, tzn. na dowolną ilość wolnych pól wzdłuż linii poziomej lub pionowej. Wieża może być bardzo użyteczna w grze, zwłaszcza gdy jest sparowana z inną wieżą, ponieważ może kontrolować wiele pól. Wada to brak możliwości ruchu na skos.
Królowa, zwana również hetmanem jest najsilniejszą figurą w szachach, może poruszać się na dowolną ilość pól w poziomie, pionie i na skos. Jednym ruchem hetman może przemierzyć całą szachownicę w jednym kierunku. Atutem hetmana jest jego zdolność do atakowania wielu pól naraz. Królowa nie posiada wad, chyba że ją stracimy.
Król jest najważniejszą figurą w szachach, ponieważ celem gry jest zamatowanie króla przeciwnika. Król może poruszać się o jedno pole w dowolnym kierunku (poziomo, pionowo lub na skos). Król nie może ruszyć się na pole, na którym znajdzie się pod szachem przeciwnika.
Król jest najważniejszą figurą w szachach, ponieważ celem gry jest zamatowanie króla przeciwnika. Król może poruszać się o jedno pole w dowolnym kierunku (poziomo, pionowo lub na skos). Król nie może ruszyć się na pole, na którym znajdzie się pod szachem przeciwnika.